In de inspirerende setting van De Koolputten in Waasmunster vond vorige week de jaarlijkse huisshow plaats van het Belgische interieurlabel Passe Partout en HAANS Lifestyle. De editie van dit jaar stond meer dan ooit in het teken van beleving, emotie en het vertellen van verhalen. "Een meubelstuk is geen eindproduct, maar het begin van een ervaring", aldus Dirk Steenbeke, zaakvoerder van Passe Partout.
Volgens Steenbeke draait het vandaag de dag niet meer alleen om het ontwerp of de gebruikte materialen. "Een klant koopt geen bank, maar het gevoel dat erbij hoort. Vriendschap, liefde, troost... dát verkopen we", stelt hij. "Een sofa is de plek waar je ontspant, lacht, verdriet verwerkt of gewoon tot rust komt. Een meubelstuk moet blij zijn om jou te zien wanneer je thuiskomt."
© Leo Elenbaas | Wonen360.nl
Dirk Steenbeke en Rens Haans (rechts), met op de voorgrond woonaccessoires en/op bijzettafels van HAANS Lifestyle.
Passe Partout heeft dit gedachtegoed stevig doorvertaald in de nieuwe collectie, die werd gepresenteerd tijdens de huisshow. "We hebben harder dan ooit gewerkt aan de uitstraling. De look moest chiquer, de stoffen luxueuzer – zonder dat dit resulteert in een hogere prijs", vertelt Steenbeke. "Onze collectie is naar een hoger niveau getild."
Inspiratie en educatie
Om hun retailpartners beter te ondersteunen, lanceert Passe Partout binnenkort een eigen academie. "We willen klanten helpen om ons verhaal te vertellen", aldus Steenbeke. "Wie begrijpt waarom we bijvoorbeeld pocketveren gebruiken in een bank, kan dat enthousiasme ook overbrengen op de consument. Kennis zorgt voor betere verkoop."
Ook het nieuwe coffee table book van het merk sluit aan op deze visie. Het boek, dat in een stijlvolle nieuwe uitvoering werd gepresenteerd, fungeert zowel als inspiratiebron als naslagwerk. "Achterin hebben we alle maatvoeringen tot in detail opgenomen, omdat daar veel vraag naar was. We willen retailers echt iets in handen geven waar ze mee kunnen werken."
© Passe Partout
© Passe Partout
Top 10
Naast de presentatie van de volledige collectie in De Koolputten, had Passe Partout dit jaar een extra troef in handen: een speciaal ingerichte tent met daarin de tien best verkopende modellen. "In één oogopslag zagen bezoekers waar de vraag ligt in de markt. En dat werkte: de extra verkoop die dit genereerde was aanzienlijk", aldus een tevreden Steenbeke.
Ook Rens Haans van HAANS Lifestyle kijkt tevreden terug op de huisshow. Zijn bedrijf presenteerde eveneens tal van nieuwigheden, waaronder luxe tafellampen die deel uitmaken van een premium collectie. Haans overweegt deze collectie in de komende periode nadrukkelijker in de markt te zetten.
© Jérémy Chirouter
Kijkje in de tent waarin de tien beste verkochte banken een plaatsje hadden gekregen.
"Hoewel het momenteel rustiger is in de meubelwinkels en veel retailers aangaven dat de consument minder snel de weg naar de winkel vindt, mochten wij toch rekenen op een mooie opkomst tijdens onze huisshow," zegt Steenbeke. "Juist in zulke omstandigheden ligt het in ons DNA om te blijven inspireren en toegevoegde waarde te bieden. Met onze nieuwe collectie zijn we daar volgens ons goed in geslaagd – ze werd bijzonder goed onthaald door onze klanten."
Met meer inschrijvingen dan vorig jaar, veel positieve reacties op de collectie en een sterk commercieel resultaat, kijkt Passe Partout dan ook met tevredenheid terug op deze editie. "We hebben niet alleen het moment benut, maar ook echt het verschil kunnen maken," besluit Steenbeke met een glimlach. "En dat stemt ons bijzonder trots."
© PALAU Meubelgalerie
© Leo Elenbaas | Wonen360.nl
De twee ondernemers werken al jarenlang succesvol samen, tot elkaars tevredenheid.
Meer informatie:
Haans Lifestyle
[email protected]
www.haanslifestyle.com
Passe Partout
[email protected]
www.passepartoutnv.be